Робота з обдарованими дітьми

Колегія відділу освіти, молоді та спорту Конотопської районної державної адміністрації

РІШЕННЯ

 12.03.2014                                                                       № 1/1
Про  напрямки   й   результати роботи з   обдарованими дітьми педагогічних колективів району.
В навчальних закладах Конотопського району приділяється особлива увага розвитку обдарованої особистості.
Робота з обдарованими учнями здійснюється за напрямками:
1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.

  1. Гурткова робота із предмета.
  2. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
  3. Участь в олімпіадах різного рівня.
  4. Навчання в МАН
  5. Участь у творчих конкурсах різного рівня.

Робота щодо виявлення обдарованих учнів починається в дошкільному закладі та продовжується в початковій ланці. Свідченням цього є дитячий фестиваль «Співанковий водограй» в якому беруть участь дошкільнята Також щорічно проводяться олімпіади для молодших школярів. У обласному конкурсі природничо-математичного напрямку «Совенятко» команда школярів нашого району три роки поспіль виборює призові місця.
У листопаді-грудні в районі проведено ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з 18 навчальних предметів, в якому взяли участь 731 школяр 6-11 класів з 27 навчальних закладів, що становить 70 % від їх кількості. Порівняно з минулим роком більше на 101 учня (630 школярів 6-11 класів з 29 навчальних закладів, що становить 52,8 % від їх кількості).
Згідно з Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади переможцями визнано 211 учнів (28,8 % від кількості учасників), з них І місце отримали 32 учні (15,1 %), ІІ місце – 64 учні (30,3 %), ІІІ місце – 115 учнів (54,5 %).
Найбільш чисельними були олімпіади з математики (77 учасників), української мови та літератури (75 учасників), біології (64 учасники), хімії (62 учасники), англійської мови (60 учасників). Порівняно з попереднім роком збільшилась кількість учасників олімпіад з усіх предметів, найбільше з математики, основ правознавства, інформаційних технологій, історії.
Аналіз результатів олімпіад показав, що переможці набрали від 30-45% від максимально можливих балів (математика, інформаційні технології, інформатика, астрономія, хімія, основи економіки) до 60-80% (українська мова та література, англійська мова, педагогіка і психологія, трудове навчання, екологія). В основному переможці набрали близько 50% від максимально можливих балів.
Найбільше призових місць отримали учні Дубов’язівського НВК «СШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (48 учасник, з них 20 переможців (41,6 %), Козацького НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (44 учасники, з них 13 переможців (29,5 %), Попівської ЗОШ І-ІІІ ст. (48 учасників, з них 18 переможців (37,5 %), Шевченківського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (38 учасників, з них 12 переможців (31,5 %), Тулущанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (30 учасників, з них 12 переможців (40 %), Юрівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (40 учасників, із них 13 переможців (32,5 %), Жовтневського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (30 учасників, із них 12 переможців (40 %), В.Самбірського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (44 учасників, із них 12 переможців (27,2 %), Салтиківського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (28 учасників, із них 12 переможців (42,8 %), Лебедівського НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ» (13 учасників, з них 9 переможців (69,2 %), Шаповалівського НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ» (11 учасників, з них 9 переможців (81,8 %).
Значно краще порівняно з попереднім роком виступили учні Дубов’язівського НВК «СШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 10 переможців, 2013 рік – 20 переможців), Духанівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 3 переможці, 2013 рік – 9 переможців), Соснівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 5 переможців, 2013 рік – 11 переможців), Салтиківського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 6 переможців, 2013 рік – 12 переможців), Вирівської ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 2 переможці, 2013 рік – 6 переможців).
       Відсутні результати в ІІ етапі олімпіад з профільних предметів серед учнів В.Самбірського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», Сім’янівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» та Тернівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», які навчаються за профілем «Українська філологія», Шпотівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», які навчаються за історичним профілем.
У ІІІ етапі олімпіад результат показали учні Соснівського НВК (екологічний профіль – ІІІ місце з екології), Попівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. (історичний профіль – ІІІ місце з історії). Не мають призових місць в ІІІ етапі олімпіад учні Тулущанського НВК, Бочечківського НВК, які навчаються за філологічним профілем.
Аналізуючи показники за останні два роки слід відмітити, що значно погіршились результати порівняно з минулим роком у В’язівському НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 3 переможці, 2013 рік – не має переможців), Шпотівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2012 рік – 5 переможців, 2013 рік – не має переможців), що свідчить про те, що педагогічними колективами не проводиться цілеспрямована систематична робота з обдарованими учнями.
Малу кількість призових місць у ІІ етапі олімпіад з року в рік отримують учні Гружчанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2011 рік – 3, 2012 рік – 4, 2013 рік – 4), Дептівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2011 рік – 2, 2012 рік – 3, 2013 рік – 4), Сім’янівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2011 рік – 3, 2012 рік – 3, 2013 рік – 4), Тернівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», Кошарівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» (2011 рік – -, 2012 рік – 1, 2013 рік – 2).
Слід зазначити, що лише по одному призовому місцю у ІІ етапі олімпіад з усіх навчальних предметів вибороли учні Попівського НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ», М.Самбірського НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ», Хижківського НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ» та Конотопського професійного аграрного ліцею.
Аналізуючи результати ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад, слід зазначити, що порівняно з попередніми двома роками кількість переможців збільшилась більше ніж на 50 %. Із 35 учасників перемогу здобули 13 учнів, що становить 37 %. Уперше учасник команди нашого району в ІІІ етапі олімпіади з географії отримав І місце (Алексеенко Володимир – учень 8 класу Землянського НВК).
Із 56 учнів 6-11 класів, які навчаються на високому рівні, в ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад взяли участь 45 учнів (80 %), з них перемогу отримали 30 учнів (53 %). З одного предмета перемогу вибороли 13 учнів, з 2-х предметів – 4 учні, з 3-х предметів – 5 учнів, з 4-5 предметів по 3 учні, з 6 предметів – 2 учні. З усього вищезазначеного можна зробити висновок, що не достатньо проводиться робота з учнями, які мають високий рівень знань, по підготовці до олімпіад, не визначаються їх реальні навчальні можливості та визначається навчальне навантаження.
У ІІІ етапі олімпіад з числа відмінників взяли участь 10 учнів (3 учні – з трьох предметів, 2 учні – з двох предметів, 5 учнів з одного предмету).
З метою піднесення престижу української мови та літератури у молодого покоління, заохочення учнів до вивчення рідної мови, підвищення рівня загальної мовної культури щорічно серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів проводяться Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика та Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.
Залишається низьким якісний показник участі учнів загальноосвітніх навчальних закладів у мовно-літературних конкурсах, що свідчить про недостатній рівень роботи з обдарованими та талановитими учнями, а контроль керівників навчальних закладів району щодо розвитку і підтримки талановитої учнівської молоді у цьому напрямку потребує значного покращення. У районі 12 навчальних закладів мають профіль «Українська філологія», проте результати участі учнів району у мовно-літературних конкурсах та олімпіадах свідчать про недостатню та несистематичну організаторську роботу керівників навчальних закладів по забезпеченню ефективного функціонування профільних класів.
У січні 2014 року відбувся ІІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об’єднаймося ж, брати мої». У номінації «Література» учениця В’язівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» Лученко Ганна посіла І місце.
З кожним роком збільшується кількість учасників всеукраїнських та міжнародних інтерактивних конкурсів. Зокрема, в природничому конкурсі «Колосок» взяло участь 374 учасники, в історичному конкурсі «Лелека» – 217, в конкурсі суспільствознавців «Кришталева сова» – 94, в математичному конкурсі «Кенгуру» – 176, в конкурсі з інформатики «Бобер» – 75, у грі з англійської мови «Пазл» – 83, українознавчій грі «Соняшник» – 289.
Робота з обдарованими дітьми – один з пріоритетних напрямків діяльності Конотопського районного Центру позашкільної роботи. У 2014 році був впроваджений районний творчий проект «Феєрія танцю», де учні навчальних закладів району змогли реалізувати свій творчий потенціал. У І етапі взяли участь 24 загальноосвітні навчальні заклади, у ІІ етап пройшли 12.
Результатами цілеспрямованої діяльності педагогічного колективу ЦПР є досягнення 7 їх вихованців та пошукового загону Козацького НВК, які стали переможцями та лауреатами Всеукраїнських і обласних конкурсів.
Розкрити свої таланти і здібності, зробити перші кроки у науку дає можливість навчання учнів у Сумському регіональному відділенні МАН. У 2013-2014 навчальному році слухачами МАН стали 34 учні загальноосвітніх навчальних закладів району. 12 та 13 лютого відбувся ІІ етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, в якому 6 учнів району     захистили свої наукові роботи з базових дисциплін: українська мова, математика, географія. Маємо дві перемоги – ІІ місце отримала Завадко Альона, ІІІ місце – Яненко Тетяна – учениці 10 класу Тулущанського НВК (керівник Самусь І.П.).
Не проводиться належна робота по залучення дітей до навчання в МАН у Попівській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Салтиківському НВК, Духанівському НВК, Дептівському НВК, Тернівському НВК, Сім’янівському НВК, Попівському НВК. Не мають слухачів МАН і малокомплектні загальноосвітні навчальні заклади І-ІІ ступенів – Землянський НВК, Лебедівський НВК, Хижчанський НВК, Шаповалівський НВК.
Мають досягнення вихованці районної дитячо-юнацької спортивної школи. У фінальному матчі Кубку шкільного футболу Сумщини 2013 «Діти – майбутнє України» команда Дубов’язівського НВК виборола ІІ місце. Проте, потребує покращення робота і в цьому напрямку.
У районі діє система заохочення і відзначення обдарованих дітей та їх наставників. За результатами 2013 року 10 учнів загальноосвітніх навчальних закладів району отримують стипендію голови Конотопської районної державної адміністрації. Стипендія голови Сумської обласної державної адміністрації призначена у 2014 році учениці 9 класу Шаповалівського НВК Кірієнко Діані. Учителі, які підготували переможців ІІІ етапу олімпіад, відповідно до розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації отримують надбавку в розмірі 25 % до посадового окладу.
Однак, педагогічним колективам слід звернути увагу на якісну підготовку учнів до Всеукраїнських учнівських олімпіад, конкурсів. Слід посилити контроль за проведенням І етапу олімпіад, зокрема правильним оформленням документації, дотримання норм Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади при визначенні переможців (Шевченківський НВК, Чорноплатівський НВК, Дептівський НВК). Підведення підсумків результатів І, ІІ етапів олімпіад, різноманітних конкурсів у навчальних закладах носить формальний характер – не аналізуються результати, не вказуються причини низького рівня робіт учнів, не визначаються дієві управлінські рішення щодо покращення результатів. Необхідно посилити співпрацю закладів щодо роботи з обдарованими дітьми в рамках освітніх округів (Гружчанський освітній округ, заклади якого мають низьку результативність). Недостатня та несистемна робота проводиться по залученню дітей до гуртків та конкурсів художньо-естетичного напрямку. Учні мають мало перемог на вокальних, хореографічних конкурсах. Недостатня кількість заходів проводиться   у навчальних закладах, особливо в малокомплетних, де свої таланти можуть розкрити діти з творчою обдарованістю.
 
Виходячи з вищесказаного, колегія ухвалює:
1. Довідку «Про напрямки й результати роботи з обдарованими дітьми педагогічних колективів району» взяти до відома.
2. Районному методичному кабінету (Тимченко Л.М.):
2.1. Створити банк даних обдарованих дітей дошкільного віку.
До 01.10.2014
2.2. Забезпечити створення електронної бази методичних матеріалів щодо організації роботи з обдарованими дітьми та банку олімпіадних завдань.
До 01.09.2014
2.3. Організовувати семінари, семінари-практикуми, круглі столи, майстер-класи для вчителів району з питань інноваційних методів роботи з обдарованими дітьми та учнями.
Щоквартально
2.4. Забезпечити   підвищення фахового рівня педагогічних працівників шляхом залучення їх до участі у конференціях, семінарах, проблемно-тематичних заняттях, тренінгах різного рівня з питань роботи з обдарованими дітьми.
Постійно
2.5. Популяризувати здобутки обдарованих дітей через засоби масової інформації.
Постійно
Керівникам загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів:
3.1. Продовжити роботу щодо виявлення, психолого-педагогічної підтримки та індивідуального супроводу обдарованих дітей.
Постійно
3.2. Проаналізувати та розглянути на засіданнях педагогічної ради стан роботи закладу щодо організації роботи з обдарованими дітьми.
До 01.05. 2014
3.3. З метою підвищення рівня результативності роботи з обдарованими дітьми активно впроваджувати інноваційні форми роботи з батьками дітей, які мають особливі здібності, посилити роботу щодо співпраці педагогів та батьків у створенні умов для розвитку обдарованих дітей.
Постійно
3.4. Здійснювати контроль за залученням обдарованих дітей до різних організаційних форм позашкільної освіти з урахуванням індивідуальних задатків і здібностей
Постійно
3.5. Максимально використовувати варіативну складову навчального плану для організації курсів за вибором, факультативів, гуртків, індивідуальних та групових занять для задоволення інтересів та потреб обдарованих учнів в різних сферах діяльності.
4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника начальника відділу освіти, молоді та спорту Тимощук А.В.
 
Голова колегії,
начальник відділу освіти, молоді та спорту         Г.М. Прасол
Секретар колегії                                                          Н.В. Білівщук

Поділитися