Методичні рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з ХІМІЇ (2015-2016 навчальний рік)
Документами, що визначають мету, завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (наказ Міністерства освіти і науки України від 22.09.2011 № 1099, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056), наказ Міністерства освіти і науки України від 07.09.2015 № 915 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2015-2016 навчальному році», наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 24.09.2015 № 575-ОД «Про проведення І-ІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015-2016 навчальному році», лист Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти від 05.10.2015 № 813 «Графік проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015-2016 навчальному році», якими повинні керуватися оргкомітети та журі під час проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії у 2015-2016 навчальному році.
Відповідно до змін Положення «Про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності» (Наказ МОНмолоді та спорту України від 26.03.2012 № 360 «Зміни до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності») у районному (міському) етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії беруть участь учні 7-11 класів.
Олімпіадне завдання складається з двох частин: тести та завдання з відкритою відповіддю. Перша частина містить три види тестів: з однією правильною відповіддю, на встановлення відповідності та на встановлення послідовності. За обсягом, завдання для учнів 7-11 класів займають дві-три сторінки формату А-4.
Тести і завдання з відкритою відповіддю виконуються на окремих проштампованих пронумерованих подвійних аркушах, які після завершення роботи учнем, вкладаються черговим учителем до титульної сторінки.
Особливості проведення олімпіади у 2015 році
Обов’язки членів оргкомітету
- Попередньо підготувати папір та поставити на ньому штамп навчального закладу, у якому проводиться олімпіада.
- Передбачити можливість роздрукування завдань на кожного учня з паралелі.
- Повідомити учнів, що вони при собі повинні мати ручку, олівець, лінійку, гумку, не програмований калькулятор.
- Підготувати на кожного учня: Періодичну систему хімічних елементів, таблицю розчинності кислот, солей, основ, ряд активності металів. Таблиці не повинні містити іншої інформації: формул, визначень, законів тощо.
- Перед початком олімпіади ознайомити учнів з Інструкцією до виконання роботи.
Інструкція учасника олімпіади щодо виконання роботи
- Перед початком олімпіади відключити мобільний телефон і залишити їх у супроводжуючого або представника робочої групи.
- При виконанні завдань дозволяється користуватися лише предметами, які видали організатори олімпіади. А саме: зошитом, Періодичною системою елементів, таблицею розчинності речовин, рядом активності металів.
- Дозволяється користуватися власними олівцями, ручками, лінійками, не програмованими калькуляторами.
- Користуватися шпаргалками, мобільними телефонами, додатковими довідковими матеріалами, консультуватися з будь-якими особами, окрім голови журі або експерта-консультанта ЗАБОРОНЕНО.
- З питаннями щодо правильного розуміння змісту завдань звертайтеся до голови журі, якого до класу запросить черговий.
- На розв’язання завдань відводиться 3 години. Час закінчення туру вказується на дошці.
- Сторінки робочого зошита, окрім титульної сторінки, пронумеруйте вгорі на полях. Кожну задачу починайте розв’язувати з нової сторінки.
- Повно та аргументовано відповідайте на питання, поставлені в умові задачі. Твердження, що не стосуються поставлених в задачі питань, – не оцінюються. Правильна відповідь, не підкріплена логічними аргументами чи розрахунками, оцінюється лише мінімальною кількістю балів.
- При нестачі паперу звертайтеся до чергового в класі.
- Викладати хід розв’язання задач Ви можете зручною для себе мовою. Граматичні помилки не впливають на оцінку роботи.
Обов’язки голови журі
- Проводить інструктаж з робочою групою вчителів, які беруть участь у проведенні олімпіади, та членами журі.
Питання для обговорення: доброзичливе ставлення до дітей, наявність в закладі медперсоналу, дотримання конфіденційності, об’єктивності та однакового ставлення до всіх учасників олімпіади; оформлення титульної сторінки та кожного завдання в роботі учня; час проведення олімпіади; початок роботи членів журі тощо.
- Обговорює з членами журі рішення (розв’язок) завдань, план їх перевірки та наступні особливості: при перевірці робіт враховувати, що окремі завдання можуть мати декілька правильних відповідей; раціональний спосіб розв’язку задачі оцінювати більш високим балом; граматичні помилки не впливають на оцінку роботи.
- Рекомендує членам журі розподілити задачі між собою і перевіряти в кожній роботі тільки ці задачі, оскільки у такому випадку дотримується єдиний підхід до оцінювання однієї й тієї ж задачі в усіх учнів.
- Після закінчення виконання завдань, особисто збирає та шифрує роботи учасників. І лише після цього віддає їх на перевірку членам журі.
- Визначає кількість переможців відповідно до кількості учасників олімпіади. Розраховує кількість І-х, ІІ-х і ІІІ-х місць по кожній паралелі (відповідно до Положення про Всеукраїнські олімпіади) та доводить цифри до членів журі.
- Після перевірки робіт членами журі, відбирає в кожній паралелі роботи, що претендують на місця переможців, і ретельно перевіряє: наявність балів за кожне завдання, підписи усіх членів журі, правильність підрахунків. Ставить власний підпис.
Критерії оцінювання
Максимальна кількість балів за олімпіадне завдання для кожного класу становить 60 балів, з них: тести оцінюються від 8 до 10 балів (в залежності від класу), а завдання з відкритою відповіддю від 52 до 50 балів. Максимальна кількість балів за кожне правильно виконане завдання зазначено в тексті олімпіадних завдань. Розбаловку за кожну дію в межах задачі члени журі роблять самостійно.
Завдання щодо підготовки учнів з хімії та особливості олімпіади 2015 року
Запитання до ІІ етапу олімпіади охоплюють матеріал з різних розділів курсу хімії відповідно до програми для загальноосвітніх навчальних закладів за попередні роки навчання та з тем, які учні повинні були опанувати до терміну проведення олімпіади, а саме:
Клас | Тема | Типи задач |
7 | – Початкові хімічні поняття (до теми «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин» включно). |
|
8 |
Розрахунки за хімічними формулами.
|
|
9 |
Розрахунки за хімічними формулами.
|
|
10 |
|
|
11 |
| 15.Обчислення за хімічними рівняннями маси одного з добутих продуктів за масою вихідної речовини, що містить певну частку домішок.
|
Література для підготовки до олімпіади:
Підручники і навчальні посібники
- Ахметов Н.С. Неорганическая химия. – 7-е изд. – М.: Высшая школа, 2009 (або попередні видання).
- Боєчко Ф.Ф. та ін. Органічна хімія: Проб. підр. для 10-11 класів (шкіл) хімічних профілів та класів (шкіл) з поглибленим вивченням предмета / Ф.Ф. Боєчко, В.М. Найдан, А.К. Грабовий. – К.: Вища шк., 2001. – 398 с.
- Буринська Н.М., Депутат В.М., Сударева Г.Ф., Чайченко Н.Н. Хімія: Підручник для 10 класу загальноосвітнього навчального закладу (профільний рівень) – К.: Педагогічна думка, 2010. – 352 с.
- Величко Л.П. Органічна хімія.: підруч. для 10-11 кл. хім. профілю та з поглибленим вивченням хімії загальноосвітніх навчальних закладів. – К., Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. – 336 с.
- Величко Л.П., Буринська Н.М. Хімія: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень. К.: Школяр, 2013. – 384 с.
- Глинка Н.Л. Общая химия. – М.: Химия, 1965. – 658 с.
- Еремин В.В., Кузьменко Н.Е., Лунин В.В., Дроздов А.А., Теренин В.И. Химия. 10 класс (профильный уровень). – М.: Дрофа, 2008.
- Кузьменко Н.Е., Еремин В.В., Попков В.А. Начала химии. Современный курс для поступающих в вузы: В 2-х т. – 14-е изд. – М.: Экзамен, 2008 (або попередні видання).
- Кузьменко Н.Е., Еремин В.В. Химия. 8–11 классы. Пособие для средней школы. – М.: Экзамен, 2002.
- Лидин Р.А., Молочко В.А., Андреева Л.Л. Химические свойства неорганических веществ. – М.: Химия, 2000.
- Некрасов Б.В. Основы общей химии: В 2-х т. – 3-е изд. – М.: Химия, 1973.
- Попель П.П. Складання рівнянь хімічних реакцій. – К.: Рута, 2000.
- Реми Г. Курс неорганической химии: В 2-х т. –М.: Мир, 1972.
- Турова Н.Я. Таблицы-схемы по неорганической химии: Учебно-справочное издание. – М.: МЦНМО, 2009; Турова Н. Я. Неорганическая химия в таблицах. — М., 1997.
- Шрайвер Д., Эткинс П. Неорганическая химия: В 2-х т. – М.: Мир, 2009.
- Холин Ю.В., Слета Л.А. Репетитор по химии. – Х.: Фолио, 1998.
- Хомченко Г.П. Посібник з хімії для вступників до вузів. – К.:Ваклер, 1999. – 480 с.
- Хомченко И.Г. Общая химия. – М.: Новая Волна, 1999. – 463 с.
Збірники задач
- Березан О.В. Збірник задач з хімії: Для учнів середніх загальноосвітніх начальних закладів – Тернопіль: Підручники та посібники, 2003. – 319 с.
- Березан О. Енциклопедія хімічних задач. – Тернопіль: Підручники та посібники, 2001. – 302 с.
- Березан О. Збірник ускладнених задач з хімії. – Тернопіль: Підручники та посібники, 2004. – 144 с.
- Гладюк М.М. Розрахункові задачі з хімії. – Тернопіль: Мандрівець, 2006. – 92 с.
- Кукса С.П. 600 задач з хімії: Розв’язки. Алгоритми. Самоконтроль. – Тернопіль: Мандрівець, 1998. – 143 с.
- Олимпиады по химии. Сборник задач / И.И. Кочерга, Ю.В. Холин, Л.А. Слета, О.А. Жикол, В.Д. Орлов, С.А. Комыхов. – Х.: Ранок, 2002;
- Олімпіади з хімії. Збірник задач всеукраїнських, обласних, районних олімпіад з розв’язаннями, вказівками, відповідями / І.І. Кочерга, Ю.В. Холін, Л.О. Слєта та ін. – Х.: Ранок, Веста, 2004.
- Свитанько И.В. Нестандартные задачи по химии. – М.: МИРОС, 1995.
- Сорокин В.В., Загорский В.В., Свитанько И.В. Задачи химических олимпиад. Принципы и алгоритмы решений. – М.: Изд-во МГУ, 1989.
- Слета Л.А., Холин Ю.В. 2002 задачи по химии. – 2-е изд. – Ростов-на-Дону, Феникс, 2006 (або 1-ше вид. – Х.: Фолио, 2003).
- Слєта Л.О., Чорний А.В., Холін Ю.В. 1001 задача з хімії з відповідями, вказівками, розв’язками. – Х.: Ранок, 2000; Слета Л.А., Черный А.В., Холин Ю.В. 1001 задача по химии с ответами, указаниями, решениями. – М.: Илекса, 2004.
- Хвалюк В.Н., Головко Ю.С., Кананович Д. Г. Олимпиады школьников по химии: теоретические задания с решениями: В 2-х ч. – Минск: Нар. асвета, 2007–2008.
- Хомченко І. Г. Збірник задач і вправ з хімії. – К.: Вища школа, 1992.
- Хомченко И.Г. Общая химия. Сборник задач и упражнений. – М.: Новая волна, 2007 (або попередні видання).
- Ярошенко О.Г. Збірник задач і вправ з хімії. – К.: Станіца, 1996. – 144 с.
Інтернет-ресурси
- Віртуальні хімічні олімпіади для 10–11 класів (www.znanius.com).
- Дистанційна підготовка до олімпіад у Московському державному університеті ім. М.Ломоносова (http://chem.olymp.mioo.ru).
- Електронна бібліотека з хімії та техніки (http://rushim.ru/books/books.htm).
- Хімічні олімпіади в Україні (http://www-chemo.univer.kharkov.ua).
- Хімічні олімпіади Білорусі (http://superhimiki.at.tut.by/default.ru.html).
- Хімічні наука й освіта в Росії. Шкільні олімпіади з хімії (http://www.chem.msu.su/rus/olimp).